1.29.2024

Πότε πρέπει να ανησυχήσω για την ομιλία του παιδιού μου;




                              (παιδιά 3 μηνών έως 1 έτους)
  • Αν το παιδί δεν προσπαθεί να εντοπίσει την πηγή του ήχου.
  • Αν το παιδί δεν διακόπτει μια δραστηριότητα όταν ακούει έναν ήχο, ενώ αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του.
  • Αν  δεν επαναλαμβάνει κάποιους ήχους.
  • Αν δεν ανταποκρίνεται στο «ναι» και στο «όχι».
  • Αν το παιδί δεν  παρατηρεί τις πηγές του ήχου (λ.χ. το πλυντήριο, τη φωνή του σκύλου).
  • Αν δεν προσπαθεί να πει διαφορετικούς ήχους (π, μ, μπ).
  • Αν δεν αρχίζει να κατανοεί απλές εντολές όπως «έλα εδώ».
  • Αν δεν λέει δύο ή τρεις λέξεις, όχι υποχρεωτικά καθαρά,
  • Αν το παιδί δεν χρησιμοποιεί ήχους για να τραβήξει την προσοχή των γύρω του.

                                       (παιδιά 1 έως 2 ετών)

  • Αν το παιδί δεν δείχνει τις εικόνες σε ένα βιβλίο όταν του διαβάζετε.
  • Αν δεν δείχνει μέρη του σώματος.
  • Αν δεν υπακούει σε πιο σύνθετες εντολές («βάλε την μπάλα στο τραπέζι»).
  • Αν το παιδί δεν βάζει μαζί δύο ή τρεις λέξεις για να κάνει προτάσεις.
  • Αν δεν ρωτάει χρησιμοποιώντας δύο ή τρεις λέξεις.
  • Αν δεν χρησιμοποιεί 10-20 λέξεις.
  • Αν δεν μπορεί να μιμηθεί καθαρά φθόγγους.

                                     (παιδιά 2 έως 3 ετών)

  • Αν δεν κατανοεί εύκολα την ομιλία. 
  • Αν δεν χρησιμοποιεί απλές προτάσεις στο λόγο του. 
  • Αν το παιδί δεν αναγνωρίζει τρία – τέσσερα βασικά χρώματα.
  • Αν δεν μπορεί να ξεχωρίσει τους διαφορετικούς ήχους.
  • Αν δεν μπορεί να πει το όνομά του.


(παιδιά 3 έως 4 ετών)
  • Αν το παιδί δεν μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις με το «ποιός» και το «τί».
  • Αν το παιδί έχει δυσκολία να σχηματίσει απλές προτάσεις.
  • Αν το παιδί εκφράζεται με πολύ λίγες λέξεις ή δεν έχει αρχίσει να χρησιμοποιεί λέξεις ακόμα.
  • Αν η ομιλία του παιδιού δεν γίνεται κατανοητή από την πλειοψηφία των συγγενών και μερικών αγνώστων.
  • Αν το παιδί έχει δυσκολία να εκτελέσει απλές προφορικές εντολές χωρίς τη βοήθεια κινήσεων των χεριών (π.χ. να του δείξουμε).
  • Αν χάνει εύκολα το ενδιαφέρον του στο παιχνίδι και περιορίζεται στην επανάληψη των ίδιων ρουτινών (π.χ. βάζει στη σειρά αυτοκινητάκια χωρίς να τα παίζει).
  • Αν δεν ανταποκρίνεται όταν κάποιος το φωνάζει ή το ρωτάει κάτι.
  • Αν επαναλαμβάνει τι λένε οι άλλοι αντί να απαντά.
  • Αν παρουσιάζει επαναλήψεις ήχων, συλλαβών, λέξεων, παύσεις και διακοπές στη ροή.
            

(παιδιά 4 έως 5 ετών)

  • Αν δεν μπορεί να απαντήσει σε απλές ερωτήσεις με το «τί», «πού» και το «γιατί».
  • Αν το παιδί εκφράζεται με περιορισμένο αριθμό λέξεων και έχει δυσκολία να ονομάσει καθημερινά αντικείμενα, ζώα, φαγητά, κ.τ.λ..
  • Αν η ομιλία του παιδιού γίνεται δύσκολα κατανοητή από τους γονείς ή συγγενείς, συνομήλικους και την πλειοψηφία των αγνώστων λόγω πολλαπλών λαθών στην άρθρωση.
  • Αν το παιδί έχει δυσκολία να καταλάβει τους ενήλικες όταν του μιλάνε και να εκτελέσει προφορικές εντολές με τουλάχιστον 2 μέρη (π.χ. Πήγαινε στην κουζίνα. Φέρε μου ένα κουτάλι.).
  • Αν το παιδί κάνει πολλά γραμματικά λάθη (π.χ. παραλείπει άρθρα, δεν σχηματίζει χρόνους ρημάτων, δεν χρησιμοποιεί αντωνυμίες, δεν σχηματίζει πληθυντικούς ουσιαστικών).
  • Αν σχηματίζει προτάσεις με μπερδεμένη σειρά των λέξεων και δεν γίνεται εύκολα κατανοητό.
  • Αν δεν μπορεί να παρακολουθήσει μία σύντομη ιστορία με 2 ή 3 γραμμές και να απαντήσει σε απλές ερωτήσεις σχετικά με αυτό που άκουσε.
  • Αν παρουσιάζει επαναλήψεις ήχων, συλλαβών, λέξεων, παύσεις και διακοπές στη ροή.
                         

(παιδιά ετών 5 +)

  • Μιλάει μόνο με προτάσεις 3-4 λέξεων για γεγονότα του παρόντος.
  • Δεν μπορεί ποτέ να απαντήσει σε ερωτήσεις για το χθες ή το αύριο.
  • Δεν μπορεί ποτέ να απαντήσει σε ερωτήσεις με το «πώς».
  • Μιλάει πολύ, αλλά τα σχόλιά του μπορεί να μην είναι σχετικά με το θέμα.
  • Έχει δυσκολία να κάτσει και να ακούσει μια ιστορία ή περισσότερες από 4-5 προτάσεις χωρίς να αποσυντονιστεί ή να χάσει το ενδιαφέρον του.
  • Δεν μπορεί να δώσει τη σημασία/ ορισμό/ περιγραφή κοινών λέξεων.
  • Δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει επίθετα για να προσδιορίσει αντικείμενα.
  • Παρουσιάζει πολλαπλά λάθη στην άρθρωση ή σε ήχους στον αυθόρμητο λόγο. Συνομήλικοι, γονείς και δάσκαλοι μπορεί να έχουν δυσκολία να καταλάβουν το παιδί.
  • Εμφανίζει απόγνωση ή απογοήτευση όταν προσπαθεί να επικοινωνήσει.
  • Παραλείπει λέξεις σε προτάσεις όταν μιλάει.
  • Αν παρουσιάζει επαναλήψεις ήχων, συλλαβών, λέξεων, παύσεις και διακοπές στη ροή.


     Ανεξάρτητα από την ηλικία και το φύλο του παιδιού, οι γονείς θα πρέπει να ανησυχήσουν:
·         αν η φωνή του παιδιού είναι πολύ σιγανή ή πολύ δυνατή
·         αν η χροιά της φωνής του δεν είναι ανάλογη με το φύλο του
·         αν δυσκολεύεται ν΄ αρχίσει μια φράση κι επαναλαμβάνει λέξεις ή συλλαβές.
·         αν  ξαφνικά κι  απότομα  η ομιλία του χειροτερεύει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...