4.01.2022

Δυσλεξία και Ξένες Γλώσσες



Η πρώτη ξένη γλώσσα που μαθαίνει συνήθως ένα παιδί, είναι η αγγλική αφού θεωρείται και η διεθνής γλώσσα.
  • Είναι όμως η κατάλληλη γλώσσα για τα δυσλεκτικά παιδιά;
  • Είναι το ίδιο προσιτή και εύκολη όπως είναι και στα υπόλοιπα;


Σύμφωνα με μελέτες, τα Αγγλικά είναι η πιο δύσκολη γλώσσα για τα άτομα με Δυσλεξία.


Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε γλωσσικού συστήματος, μας δίνουν τη δυνατότητα να συμπεράνουμε για το ποια ξένη γλώσσα θα ήταν καταλληλότερη για να ακολουθήσει το παιδί μας. 

Η αγγλική γλώσσα σε αντίθεση με την ελληνική που είναι φωνητική (ότι γράφουμε αυτό διαβάζουμε), είναι μια μη φωνητική γλώσσα (άλλα διαβάζουμε και άλλα γράφουμε). Στα ελληνικά υπάρχει πλήρης αντιστοιχία ανάμεσα στους ήχους και τα γράμματα των λέξεων ενώ στα αγγλικά δεν ισχύει το ίδιο. Η αγγλική γλώσσα έχει 26 γράμματα τα οποία όμως αντιστοιχούν σε 44 ήχους. Επίσης, υπάρχουν πολλά γράμματα με καθρεφτικές διαφορές και ομοιότητες όπως b, d, p, q, g κτλ. 

Τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες είναι προτιμότερο να ακολουθήσουν ξένες γλώσσες όπως Ιταλικά, Ισπανικά ή Φιλανδικά οι οποίες χαρακτηρίζονται από φωνολογική συνοχή. Ακόμα και η εκμάθηση των Γερμανικών, που θεωρείται από τις πιο περίπλοκες γλώσσες είναι κατά πάσα πιθανότητα πιο φιλική γλώσσα για τα δυσλεκτικά άτομα.

Ο τρόπος διδασκαλίας σε παιδιά με δυσλεξία θα πρέπει να είναι πολυαισθητηριακός. Είναι  αναμφισβήτητα απαραίτητος στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας. Ο εκπαιδευτικός – ειδικός , εκτός από την προφορική διδασκαλία,  θα πρέπει να χρησιμοποιεί χρώμα, εικόνα, ήχο, αφή και σώμα, στην προσπάθεια της παρουσίασης του μαθήματος. Είναι η μόνη οδός για να μπορέσει να βιώσει και  να αισθανθεί ο μαθητής με δυσλεξία και να φτάσει στον πολυπόθητο στόχο. Να κατανοήσει και να μάθει…!
Αντιθέτως, όταν διδάσκεται το παιδί μόνο με λεκτικές οδηγίες (κάτι πολύ συνηθισμένο στις τάξεις του ελληνικού σχολείου), όλα περνάνε πολύ «άτονα» στη δική του αντίληψη. Αυτό δυστυχώς έχει σαν  αποτέλεσμα να χάνει το ενδιαφέρον του, να αποθαρρύνεται και να μειώνεται πολύ η επίδοσή του.

Είναι αλήθεια λοιπόν ότι τα παιδιά με δυσλεξία μπορούν να πετύχουν στην εκμάθηση της αγγλικής ή οποιασδήποτε άλλης ξένη γλώσσας αρκεί ο εκπαιδευτικός να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένος ώστε η διδασκαλία του να 'αγγίζει' αποτελεσματικά τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες.
Ας μην ξεχνάμε ότι οι μαθητές με δυσλεξία έχουν φυσιολογική ή και άνω του μέσου όρου νοημοσύνη και εν κατακλείδι προφανώς θα πρέπει να διδάσκονται με τον τρόπο που εκείνα μπορούν μαθαίνουν. 







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...