10.27.2023

Ακουστική υπερευαισθησία/ υποευαισθησία σε άτομα με Αυτισμό



Η Temple Grandin, συγγραφέας πολλών βιβλίων και ίσως η πιο δημοφιλής και πολυγραφέστερη αυτιστική ενήλικας μιλά πολύ για τις αντίστοιχες δυσκολίες της: “Οι αισθήσεις μου ήταν υπερ-ευαίσθητες σε δυνατούς θορύβους και αγγίγματα. Οι δυνατοί θόρυβοι χτυπούσαν τα αυτιά μου και ταραζόμουν και τραβιόμουν μακριά για να αποφύγω τις υπερ-έντονες για 'μένα αυτές αισθήσεις”.
Οι δυσκολίες αυτές επηρεάζουν την λειτουργικότητα του αυτιστικού ατόμου σε όλους τους τομείς.

 Στα ακουστικά ερεθίσματα, συμπεριφορές που υποδηλώνουν υπερ-ευαισθησία, μπορεί να είναι οι ακόλουθες:

- έχουν ευαισθησία, αντιδρoύν αρνητικά, έχουν δυσκολίες στο να λειτουργήσουν ή αποσπάται η προσοχή τους από ήχους που συνήθως δεν είναι ενοχλητικοί όπως τρεχούμενο νερό, ζουζούνια, ψυγείο, υπολογιστής, air- condition, από απρόσμενους ή δυνατούς θορύβους, όπως σειρήνα, ηλεκτρική σκούπα, γαύγισμα, μίξερ)

- παρουσιάζουν προβλήματα προσοχής

- δυσκολεύονται να ακολουθήσουν προφορικές οδηγίες

- δυσκολεύονται στο φωνολογικό σύστημα, στο διάβασμα, στο συλλαβισμό εξαιτίας φτωχών ακουστικών δεξιοτήτων.

- κλείνουν με τα χέρια τα αυτιά τους, μιλούν συνεχώς, ηχολαλούν ή κάνουν ήχους, σε μια προσπάθεια να μειώσουν την ένταση άλλων ενοχλητικών ήχων και να νιώσουν ασφάλεια
- δαγκώνουν ή μασάνε αντικείμενα σαν μια προσπάθεια να μειώσουν την επίδραση ενοχλητικών (γι' αυτούς) ήχους

Συμπεριφορές που υποδηλώνουν υπο-ευαισθησία στα ακουστικά ερεθίσματα, μπορεί να είναι οι εξής:

- δεν ανταποκρίνονται στο ονομά τους

- θέλουν πολύ δυνατά το ραδιόφωνο και  την τηλεόραση

- αναζητούν δυνατούς ήχους ή βάζουν το αυτί τους κοντά στην πηγή του ήχου

- δείχνουν δυσκολίες στην παραγωγή ήχων 

- βάζουν κοντά στα αυτιά τους δονούμενες συσκευές, π.χ. ηλεκτρική οδοντόβουρτσα.

Συγκεκριμένα, εφόσον το ακουστικό σύστημα διεγείρεται στους ήχους, ετοιμάζει το σώμα για να δείξει προσοχή (Ayres 1979) και ενισχύει την επικοινωνία. Όταν λοιπόν το ακουστικό σύστημα είναι αυτό που παρουσιάζει ευαισθησία, τότε η επικοινωνία βλάπτεται σε μικρό ή μεγάλο βαθμό.
Το παιδί δείχνει να μην είναι ενήμερο για μία δραστηριότητα, δείχνει να μην ακούει ό,τι του λέμε και δεν ανταποκρίνεται στην κλήση του ονόματός του (συχνά παραπέμπονται για ακοολογικό έλεγχο), δεν κατανοεί λεκτικές εντολές και συχνά του αρέσουν οι παράξενοι θόρυβοι  ή  επιθυμεί να κάνει θόρυβο για τον θόρυβο.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...