Ο όρος «Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες»
αναφέρεται σε μια ειδική κατηγορία δυσκολιών που αφορούν ελλείψεις στην
εκμάθηση των σχολικών ικανοτήτων. Εκφράζονται με έντονη δυσκολία του μαθητή
στην απόκτηση των ικανοτήτων ανάγνωσης, γραφής – ορθογραφίας και γραπτής
έκφρασης και αριθμητικών δεξιοτήτων. Έτσι η επίδοση του μαθητή στις παραπάνω
δεξιότητες είναι σαφώς χαμηλότερη από την αναμενόμενη για την χρονολογική του
ηλικία, την νοημοσύνη του και την τάξη που φοιτά.
Οι Ε.Μ.Δ. χωρίζονται σε 3 κατηγορίες:
Οι Ε.Μ.Δ. χωρίζονται σε 3 κατηγορίες:
1. Διαταραχή της Ανάγνωσης
(Δυσαναγνωσία)
Ο μαθητής παρουσιάζει δυσκολία στην ανάγνωση
και στην κατανόηση της ανάγνωσης.
2. Διαταραχή της Γραφής – γραπτής
έκφρασης και ορθογραφικά δεξιοτήτων ( Δυσγραφία, Δυσορθογραφία, Δυσκολία στην
Οργάνωση του Γραπτού Λόγου)
3. Διαταραχή των Μαθηματικών
(Δυσαριθμησία)
Η Διαταραχή των Μαθηματικών είναι η πιο
σπάνια από τις Ε.Μ.Δ.
Είναι σημαντικό να τονιστεί πως οι παραπάνω
δυσκολίες δεν οφείλονται σε χαμηλή νοημοσύνη, νευρολογικές ή
συναισθηματικές διαταραχές η κάποια αισθητηριακή μειονεξία, αν και μπορεί
να συνυπάρχουν με αυτές.
Πότε να απευθυνθώ σε ειδικό;
Ζητήστε τη βοήθεια των ειδικών εάν το παιδί
σας παρουσιάζει μερικές από τις παρακάτω δυσκολίες:
Ανάγνωση
• διαβάζει αργά, συλλαβιστά, με δισταγμό
• παραλείπει, προσθέτει ή αντικαθιστά γράμματα, συλλαβές ή και λέξεις
• δυσκολεύεται στην κατανόηση του κειμένου
• παραλείπει, προσθέτει ή αντικαθιστά γράμματα, συλλαβές ή και λέξεις
• δυσκολεύεται στην κατανόηση του κειμένου
Γραφή
• παραλείπει, προσθέτει ή αντικαθιστά
γράμματα, συλλαβές ή και λέξεις
• σημειώνει πολλά ορθογραφικά λάθη, ακόμα και σε λέξεις που έχει διδαχθεί συστηματικά
• τα γράμματά του είναι δυσνόητα, κάνει πολλές μουντζούρες
• δεν τηρεί τα σημεία στίξης
• αντιστρέφει γράμματα (π.χ. 3 αντί για ε)
• μπερδεύει γράμματα που «μοιάζουν» ακουστικά ( π.χ. β/φ, δ/θ, γ/χ, σ/ζ) ή οπτικά (π.χ. ο/α)
• κολλάει λέξεις μεταξύ τους ή αφήνει κενά εκεί που δεν πρέπει
• δυσκολεύεται στην οργάνωση του γραπτού κειμένου, έχει κακή σύνταξη, χρησιμοποιεί μικρές προτάσεις, κάνει επαναλήψεις
• χρειάζεται πολύ χρόνο για τις γραπτές του εργασίες
• σημειώνει πολλά ορθογραφικά λάθη, ακόμα και σε λέξεις που έχει διδαχθεί συστηματικά
• τα γράμματά του είναι δυσνόητα, κάνει πολλές μουντζούρες
• δεν τηρεί τα σημεία στίξης
• αντιστρέφει γράμματα (π.χ. 3 αντί για ε)
• μπερδεύει γράμματα που «μοιάζουν» ακουστικά ( π.χ. β/φ, δ/θ, γ/χ, σ/ζ) ή οπτικά (π.χ. ο/α)
• κολλάει λέξεις μεταξύ τους ή αφήνει κενά εκεί που δεν πρέπει
• δυσκολεύεται στην οργάνωση του γραπτού κειμένου, έχει κακή σύνταξη, χρησιμοποιεί μικρές προτάσεις, κάνει επαναλήψεις
• χρειάζεται πολύ χρόνο για τις γραπτές του εργασίες
Μαθηματικά
• δυσκολεύεται να αναγνωρίσει μαθηματικά
σύμβολα (+,-)
• δυσκολεύεται στην αντιγραφή αριθμών, πράξεων, στην χρήση «κρατούμενου»
• αντιστρέφει αριθμούς (π.χ. 17 αντί για 71)
• δυσκολεύεται να μάθει την προπαίδεια
• δυσκολεύεται στην αντιγραφή αριθμών, πράξεων, στην χρήση «κρατούμενου»
• αντιστρέφει αριθμούς (π.χ. 17 αντί για 71)
• δυσκολεύεται να μάθει την προπαίδεια
Άλλες Δυσκολίες
• δυσκολία στον προσανατολισμό στον χώρο και
στο χρόνο (πάνω-κάτω, πριν-μετά, δεξιά-αριστερά, ώρα, μέρες, μήνες, εποχές)
• δυσκολία στο λόγο – στην προφορά πολυσύλλαβων λέξεων ή λέξεων με συμπλέγματα, στην διαφοροποίηση των γραμμάτων που συγγενεύουν ακουστικά (β-δ, φ-θ κλπ) κ.α.
• δυσκολία στην μνήμη και στην συγκέντρωση
• δυσκολία στην οργάνωση της μελέτης, της εργασίας και του χρόνου του
• προσπαθεί να προσελκύσει την προσοχή με αρνητικό τρόπο
• χαμηλή αυτοεκτίμηση
• δυσκολία στο λόγο – στην προφορά πολυσύλλαβων λέξεων ή λέξεων με συμπλέγματα, στην διαφοροποίηση των γραμμάτων που συγγενεύουν ακουστικά (β-δ, φ-θ κλπ) κ.α.
• δυσκολία στην μνήμη και στην συγκέντρωση
• δυσκολία στην οργάνωση της μελέτης, της εργασίας και του χρόνου του
• προσπαθεί να προσελκύσει την προσοχή με αρνητικό τρόπο
• χαμηλή αυτοεκτίμηση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου