4.02.2015

Αυτισμός-Τί πρέπει να γνωρίζουμε



JUST BECAUSE I CAN'T TALK...DOESN'T MEAN THAT I DON'T UNDERSTAND


Ο Αυτισμός έχει ένα πολυδιάστατο εύρος δυσκολιών. Πρόκειται για διαταραχή της επικοινωνίας και τα χαρακτηριστικά που παρουσιάζει σχετίζονται με δυσκολία στην κοινωνική συναλλαγή (επικοινωνία με άλλους ανθρώπους), ανικανότητα στη λεκτική (διάλογος) αλλά και μη λεκτική επικοινωνία (δεν κοιτάνε στα μάτια τον συνομιλητή)  και απουσία διαχείρισης του συναισθήματος (φωνάζουν όταν θέλουν κάτι και δεν το έχουν). Οι διαταραχές που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού παρουσιάζουν, επίσης, στερεοτυπικές διαδικασίες, προσκόλληση σε συγκεκριμένα αντικείμενα, ευαισθησία σε ήχους και εμμονές.  Μπορεί να συνυπάρχουν και δυσκολίες κινητικές, ενώ συχνά τα άτομα με αυτισμό έχουν αυτοτραυματική συμπεριφορά, μειωμένη αίσθηση του κινδύνου, ίσως και επιθετικότητα.


Ο Αυτισμός είναι μια διαταραχή που εμφανίζεται στο παιδί έως τα τρία έτη, η ύπαρξή του όμως είναι από τη στιγμή που το άτομο γεννιέται. Η πορεία του εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Θεραπεία δεν υπάρχει. Έχουμε πολλά, όμως, παραδείγματα σημαντικής προόδου ανά περίπτωση.


Επίσης, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι ο αυτισμός έχει πολλές μορφές. Μπορεί το άτομο να είναι σε ένα βαθμό αρκετά λειτουργικό και να αυτοεξυπηρετείται σε πολλές δραστηριότητες. Από την άλλη πλευρά, μπορεί ένα άτομο να μη φτάσει ποτέ σε αυτό το στάδιο. Υπάρχουν περιπτώσεις, ακόμα, που το παιδί μαθαίνει να γράφει, αλλά δε μιλάει, ίσως και ποτέ.




ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ (έως 18 μηνών):

  • Είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε αν το παιδί μας, μας κοιτάει στα μάτια, όταν θέλει να μας δείξει κάτι.
  • Να στρέφει το βλέμμα του σε κάποιο πρόσωπο ή αντικείμενο που του δείχνουμε.
  • Να χρησιμοποιεί τη φαντασία του για να παράγει φανταστικό παιχνίδι.
  • Όταν κλαίει για κάτι που θέλει να μας κοιτάει αναζητώντας το ενδιαφέρον μας.
  • Να προσέχει την απουσία του γονέα, όταν φεύγει από το σπίτι ή να αισθάνεται την παρουσία του όταν έρχεται.
  • Να δέχεται τρυφερότητα όπως μια αγκαλιά ή ένα χάδι από οικεία πρόσωπα.
  • Να δίνει τα χέρια του όταν ο γονιός πλησιάζει την κούνια του παιδιού, προκειμένου να το «σηκώσει».
  • Να δίνει σημασία σε ήχους και εικόνες του περιβάλλοντός του.
  • Να οδηγεί οικεία πρόσωπα με το χέρι με σκοπό να δείξει κάτι.
  • Να δείχνει ενδιαφέρον για τα παιχνίδια και όχι για άσχετα αντικείμενα, όπως για παράδειγμα ένα σφουγγάρι.
  • Να παίζει με παιχνίδια, χωρίς να προσκολλάται σε ένα τμήμα τους.



ΑΝΗΣΥΧΟΥΜΕ ΟΤΑΝ:

  • Χτυπάει το κεφάλι του χωρίς εμφανή λόγο.
  • Σκίζει ή χτυπά το δέρμα του.
  • Δείχνει ευαισθησία σε συνηθισμένες σπιτικές μυρωδιές ή ήχους, όπως είναι η μουσική.
  • Δεν αναπτύσσεται ο λόγος του παιδιού και δεν αναζητά την επικοινωνία με άλλους.
  • Περιστρέφει αντικείμενα κοντά στο πρόσωπό του.
  • Δείχνει αδιαφορία σε πράγματα που συμβαίνουν γύρω του, ενώ άλλες φορές δείχνει έντονο ενδιαφέρον και προσκόλληση.
  • Δυσκολεύεται να ενταχθεί σε νέες εμπειρίες και να αποδεχτεί αλλαγές στη ρουτίνα της καθημερινότητας.
  • Τρώει ασυνήθιστα αντικείμενα, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια.
  • Παίζει με τα δάχτυλα μπροστά στα μάτια του.
  • Προσηλώνεται στο ταβάνι ή κάπου αλλού χωρίς λόγο.
  • Ευθυγραμμίζει τα παιχνίδια του και θυμώνει αν κάποιος του τα χαλάσει.
  • Προτιμά να παίζει μόνο του.




Συνήθως τα άτομα με αυτισμό παρουσιάζουν διαταραχές στον ύπνο, στη διατροφή, καθώς και γαστρεντερικές διαταραχές.

Δεν υπάρχει οργανική εξέταση που να ορίζει τον αυτισμό, παρόλα αυτά, οι ιατροί συστήνουν εξετάσεις, όπως: μαγνητική τομογραφία, εγκεφαλογράφημα, έλεγχο του θυρεοειδή αδένα και μεταβολικό έλεγχο αίματος και ούρων.


Είναι σημαντικό να παρατηρούμε την πρόοδο του παιδιού μας και  να ενεργούμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα, προκειμένου να βοηθήσουμε την εξέλιξή του.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...