3.01.2015

Πώς να βοηθήσω το Υπερκινητικό Παιδί μου



Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας εμφανίζεται αρχικά στην προσχολική ηλικία και υπερτερεί εμφανώς στα αγόρια. Τα βασικά χαρακτηριστικά της ΔΕΠ-Υ είναι η υπερκινητικότητα, η απροσεξία, ο παρορμητισμός, η αδυναμία στη συγκέντρωση και η εύκολη διάσπαση προσοχής.
Οι καθημερινές συμπεριφορές των παιδιών με  ΔΕΠ-Υ ταλαιπωρούν τους γονείς με αποτέλεσμα να χάνουν την υπομονή τους.  Παρακάτω ακολουθεί ένα ενδεικτικό πλάνο χρήσιμων συμβουλών, γιατί… ο καλύτερος ειδικός είναι ο ενημερωμένος γονέας…

         Ξεκινήστε από τα βασικά!

1.     Η σταθερή - κοινή πορεία αντιμετώπισης και συμπεριφοράς και από τους δυο γονείς είναι καθοριστική.
 
2.     Θέστε σαφή όρια και κανόνες (το παιδί έχει ανάγκη να γνωρίζει μέχρι που μπορεί να φτάσει και ποια θα είναι τα αποτελέσματα της συμπεριφοράς του).
 
3.     Η συνέπεια και η σταθερότητα από μέρους σας στους κανόνες είναι σημαντική.

Παρεμβάσεις στον χώρο:
 
4.     Ο χώρος μελέτης πρέπει να είναι συγκεκριμένος, μεγάλος και αφαιρετικός.
 
5.     Στο γραφείο τοποθετείται μόνο ένα μάθημα τη φορά και μόνο τα απαραίτητα αντικείμενα.
 
6.     Η μελέτη στο σπίτι πρέπει να είναι οργανωμένη και γεμάτη διαλείμματα.
 
7.     Ξεκινήστε με τα μαθήματα που απαιτούν απομνημόνευση.

Ως προς τη συμπεριφορά:
 
8.     Επανατροφοδοτείτε το παιδί συχνά και άμεσα.
 
9.     Επαινείτε τη συγκεκριμένη λειτουργική συμπεριφορά άμεσα.
 
10.   Οι τιμωρίες πρέπει να διατυπώνονται σε ήρεμο τόνο, να είναι άμεσες και κατανοητές στο παιδί.
 
11.    Οι σωματικές τιμωρίες δεν έχουν καμία αποτελεσματικότητα.
 
12.     Εστιαστείτε στην επιθυμητή συμπεριφορά, όχι σε αυτή που θέλετε να σταματήσει.
 
13.     Οι απαιτήσεις σας πρέπει να είναι προσαρμοσμένες στις δυνατότητες του παιδιού όχι στις δικές σας.
 
14.    Πρέπει να είστε ακριβείς σε αυτό που ζητάτε από το παιδί. Ποτέ δεν δίνουμε πολύπλοκές οδηγίες. Στα μικρότερα παιδιά μια εντολή τη φορά.
 
15.   Προσέξτε τη διατύπωση των οδηγιών - εντολών. Μη δίνετε εντολές ή οδηγίες με ερωτηματικό τρόπο (λανθασμένες εντολές: "θέλεις να με βοηθήσεις στο τραπέζι;", "θέλεις να πας στο δωμάτιό σου;" - λανθασμένες οδηγίες: "θέλεις να σου δείξω πώς γίνεται το τάδε;"). Όταν δίνετε εντολές και οδηγίες μειώστε τα ερεθίσματα στον χώρο, π.χ. σβήστε την τηλεόραση, τη μουσική ή την οθόνη του υπολογιστή.
 
16.   Προσπαθήστε να διασπάσετε το παιδί πριν από μια δύσκολη δραστηριότητα. Αν δεν το κάνετε εσείς, θα το κάνει μόνο του.

     Εκτός σπιτιού:

17.   Οι εξωσχολικές δραστηριότητες του πρέπει να είναι όσο τον δυνατόν πιο ομαδικές.
 
18.   Καλό είναι να εκτονώνεται το παιδί φυσικά (βόλτες, αθλητισμός, κ.ά.)
 
19.   Το ωράριο του ύπνου και της διατροφής πρέπει να είναι σταθερό.

Εντός σπιτιού: 
 
20.   Παζλ, σκάκι, και γενικότερα παιχνίδια και δραστηριότητες που ασκούν την συγκέντρωση της προσοχής ενδείκνυνται.
 
21.   Αναθέστε του δουλειές στο σπίτι (καθάρισμα δωματίου, πλύσιμο πιάτων κ.ά.)
 
22.   Το δωμάτιο του παιδιού πρέπει να είναι οργανωμένο με συγκεκριμένες θέσεις για τα αντικείμενα.
 
23.   Η ύπαρξη πίνακα ανακοινώσεων μέσα στο δωμάτιο, όπου τοποθετούνται σημαντικά χαρτιά ή υπενθυμίσεις δραστηριοτήτων είναι βοηθητική για την οργάνωση του παιδιού.
 
24.   Ασκήσεις υπευθυνότητας και οργάνωσης πρέπει να αποτελούν μέρος της καθημερινότητας των παιδιών (λίστα με ψώνια στο σούπερ μάρκετ, επιλογή από το προηγούμενο βράδυ των ρούχων, προετοιμασία τσάντας βάση του προγράμματος του κ..ά.).
 
25.  Ασκήσεις προσανατολισμού και κατευθύνσεων στο χώρο όπου δραστηριοποιείται το παιδί και γενίκευση των ασκήσεων σε άγνωστα περιβάλλοντα είναι απαραίτητες για τη βελτίωση της οπτιχωρικής του αντίληψης.
 
26.   Η θεατρική - μουσική έκφραση και ο χορός ενδείκνυνται για τη βελτίωση της αυτοέκφρασης και του οπτικο-κινητικού συντονισμού.

Στα μαθήματα και το σχολείο: 
 
27.   Η ύπαρξη κάρτας αυτοδιαχείρισης συμπεριφοράς ή κάποια άλλη τεχνική στο σχολείο και το σπίτι είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική (π.χ. μετρώ αργά μέχρι το 20 όταν είμαι θυμωμένος, κρεμώ μία κάρτα στο πέτο μου με χρώμα ανάλογο με τη διάθεσή μου).
 
28.   Απαραίτητη είναι η συχνή επικοινωνία με τον εκπαιδευτικό .Αν τα μαθήματα και οι φωτοτυπίες είναι φορτωμένα, τα χωρίζω σε μικρότερες ενότητες.
 
29.   Τα μαθήματα τα μαθαίνουμε με σχεδιαγράμματα. Την έκθεση το ίδιο.  Μεγάλα κεφάλαια τα διαβάζουμε τμηματικά υπογραμμίζοντας τα κύρια σημεία.
 
30.    Ασκήσεις απομνημόνευσης και σειροθέτησης είναι ιδιαίτερα ευεργετικά.
 
31.   Ασκήσεις απομαγνητοφώνησης ή καραόκε, για τον ελεύθερο χρόνο, βοηθούν στην ενίσχυση της οπτικής και ακουστικής μνήμης και συγκέντρωσης.
 
32.   Ενισχύστε τον επικοινωνιακό τομέα. Η ύπαρξη φίλων είναι σημαντική.

Τέλος, στα υπαρξιακά ζητήματα!
 
33.   Απενοχοποιείστε τον εαυτό σας, δεν ευθύνεστε για την ύπαρξη της ΔΕΠ-Υ!
 
34.   Απενοχοποιείστε και το παιδί (ούτε εκείνο ευθύνεται για την δυσλειτουργική του συμπεριφορά).
 
35.   Κάθε παρέμβαση ξεκινάει από την αλλαγή των δικών σας αντιλήψεων, του παιδιού και των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται με το παιδί για τη φύση της διαταραχής και τα εν γένει προβλήματα του.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...